Kaksihäntäinen sote-koira

Sanonta, jossa häntä heiluttaa koiraa sopii liian hyvin käynnissä olevaan sote-uudistukseen, paitsi että tällä koiralla on kaksi häntää. Varsinainen sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistaminen on jäänyt täysin taka-alalle kun Keskustan tavoitteena on saada aikaan maakuntauudistus ja Kokoomuksen tavoitteena on markkinamalli nimeltä valinnanvapaus. Viime viikkojen keskustelujen perustella nämä tehdään lähes keinoilla millä hyvänsä.

Tavoitteena oli kaventaa terveyseroja, saada tasa-arvoiset palvelut ja samalla kustannusten kasvua taitettua. Sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistamiseen ei olisi tarvinnut tehdä massiivista maakuntamallia, jossa samalla markkinaehtoistetaan työllisyyspalvelut ja heikennetään kuntien asemaa elinkeinopolitiikassa. Sote ei edellytä, että jaetaan nykyiset toimivat tiepiirit eli niiden rahoitus ja henkilöstö 18 osaan ja liitetään sinne myös raideliikenteen ostot, kunhan VR on pilkottu ja toiminnot kilpailutettu. Ohjeistuksena on annettu alueille, että pitää aina ensin puhua maakuntauudistuksesta, ei sote-uudistuksesta, joka antaa kuvan mitä ollaan oikeasti tekemässä.

Ihmisten parempi hyvinvointi ja toimivat hoitoketjut olivat alunperin tarkoitus saada keskittämällä enemmän palveluja yhteen, eli saamalla yhdeltä luukulta sosiaali- ja terveyspalvelut ja toisaalta perustason ja erityistason palvelut. Nyt kun tärkeätä on saada yksityiset täysillä mukaan, ei sosiaalipalveluita tule kuin ehkä viikoittainen neuvonta ja peruutetaan jopa nykyisten terveyskeskusten moniammatillisuudesta. Eräs kummallisuus on myös se, miksi yksityiset terveyskeskukset voivat tehdä tarvittavat palvelut suoraostoina, vaikka toimivat täysin verovaroin, mutta maakunnan omien terveyskeskusten on kilpailutettava palvelut, kuten asiaan kuuluu. Työryhmissä keskustelussa ovat olleet palvelu-, maksu-ja asiakasseteli, joista viimeisin on nyt tulossa käyttöön, kylläkin niin että käynnissä olevista palvelusetelimallien käytöstä ei ehditä saada tutkittua tietoa. Viimeisimpänä tuli mukaan setelien käyttö myös erikoissairaanhoidon palveluihin, jonka lopputuloksena asiantuntijoiden mukaan tulee olemaan romutettu erikoissairaanhoito ja sen päivystys. Olemme tehokkuudessa nyt OECD maiden huippua ja yli 90% kansalaisten mielestä julkinen puoli toimii hyvin, joten riski on suuri, että tulevaisuudessa ei perustaso eikä erityistaso toimi ja hinta on huomattavasti nykyistä kalliimpi.

Eräänä perusteena uudistuksessa on käytetty demokratiaa, joka ei nykyisen tyyppisissä kuntayhtymissä toteudu, kun suoraan vaaleilla valitut eivät ole päättämässä. Hyvin kyseenalaista se on tässäkin mallissa, kun maakunta tekee linjaukset, mutta varsinaiset päätökset palveluihin liittyen tekee liikelaitoksen johtokunta, johon vaaleilla valituilla ei ole asiaa. Nykyinen kunnissa oleva malli lautakunnista toimisi varmasti maakunnissakin. Toisena ongelmana on vaalikelpoisuuden rajaus, eli kaikki ne jotka toimivat julkisella, yksityisellä tai järjestöissä johdossa työntekijänä tai luottamushenkilöinä niin että voisivat olla tuottamassa jotakin palvelua, eivät saa olla ehdolla vaaleissa. Rajaus koskettaa siis tuhansia asiasta kiinnostuneita osaajia. Tässä voisi soveltaa nykyistä kaupunginvaltuuston vaalikelpoisuutta, etenkin kun maakuntavaltuusto ei aidosti ole päättämässä palveluista.

Sote-uudistus olisi yhä mahdollista tehdä vain sote-uudistuksena kokoamalla järjestäjät suuremmiksi kokonaisuuksiksi ja täydentäen – kuten nytkin – yksityisillä ja järjestöjen tuottamilla palveluilla. Palvelusetelit ovat käytössä jo monella paikkakunnalla ja useissa palveluissa, joten tätä kokemusta hyödyntämällä ja lisäämällä jossakin vaiheessa henkilökohtaisella budjetilla olisi voitu edetä ihmisten valinnan mahdollisuuksissa. Kuitenkin julkinen toimija on aina vastuussa ihmisten hyvinvoinnista ja palveluista, ilman tuottovaatimuksia, paitsi hoidossa niin myös päivittäisessä toiminnassa, sekä luonnon katastrofien tai suuronnettomuuksien hoidossa. Jätetään siis hännät vähemmälle ja keskitytään itse asiaan eli sote-palveluiden parempaan tasa-arvoon, kustannustehokkuuteen ja laatuun.

SirpaPaatero
Sosialidemokraatit Kotka

Kansanedustaja. Kuntaministeri. Kaupunginvaltuutettu

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu