Kaksihäntäinen sote-koira
Sanonta, jossa häntä heiluttaa koiraa sopii liian hyvin käynnissä olevaan sote-uudistukseen, paitsi että tällä koiralla on kaksi häntää. Varsinainen sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistaminen on jäänyt täysin taka-alalle kun Keskustan tavoitteena on saada aikaan maakuntauudistus ja Kokoomuksen tavoitteena on markkinamalli nimeltä valinnanvapaus. Viime viikkojen keskustelujen perustella nämä tehdään lähes keinoilla millä hyvänsä.
Tavoitteena oli kaventaa terveyseroja, saada tasa-arvoiset palvelut ja samalla kustannusten kasvua taitettua. Sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistamiseen ei olisi tarvinnut tehdä massiivista maakuntamallia, jossa samalla markkinaehtoistetaan työllisyyspalvelut ja heikennetään kuntien asemaa elinkeinopolitiikassa. Sote ei edellytä, että jaetaan nykyiset toimivat tiepiirit eli niiden rahoitus ja henkilöstö 18 osaan ja liitetään sinne myös raideliikenteen ostot, kunhan VR on pilkottu ja toiminnot kilpailutettu. Ohjeistuksena on annettu alueille, että pitää aina ensin puhua maakuntauudistuksesta, ei sote-uudistuksesta, joka antaa kuvan mitä ollaan oikeasti tekemässä.
Ihmisten parempi hyvinvointi ja toimivat hoitoketjut olivat alunperin tarkoitus saada keskittämällä enemmän palveluja yhteen, eli saamalla yhdeltä luukulta sosiaali- ja terveyspalvelut ja toisaalta perustason ja erityistason palvelut. Nyt kun tärkeätä on saada yksityiset täysillä mukaan, ei sosiaalipalveluita tule kuin ehkä viikoittainen neuvonta ja peruutetaan jopa nykyisten terveyskeskusten moniammatillisuudesta. Eräs kummallisuus on myös se, miksi yksityiset terveyskeskukset voivat tehdä tarvittavat palvelut suoraostoina, vaikka toimivat täysin verovaroin, mutta maakunnan omien terveyskeskusten on kilpailutettava palvelut, kuten asiaan kuuluu. Työryhmissä keskustelussa ovat olleet palvelu-, maksu-ja asiakasseteli, joista viimeisin on nyt tulossa käyttöön, kylläkin niin että käynnissä olevista palvelusetelimallien käytöstä ei ehditä saada tutkittua tietoa. Viimeisimpänä tuli mukaan setelien käyttö myös erikoissairaanhoidon palveluihin, jonka lopputuloksena asiantuntijoiden mukaan tulee olemaan romutettu erikoissairaanhoito ja sen päivystys. Olemme tehokkuudessa nyt OECD maiden huippua ja yli 90% kansalaisten mielestä julkinen puoli toimii hyvin, joten riski on suuri, että tulevaisuudessa ei perustaso eikä erityistaso toimi ja hinta on huomattavasti nykyistä kalliimpi.
Eräänä perusteena uudistuksessa on käytetty demokratiaa, joka ei nykyisen tyyppisissä kuntayhtymissä toteudu, kun suoraan vaaleilla valitut eivät ole päättämässä. Hyvin kyseenalaista se on tässäkin mallissa, kun maakunta tekee linjaukset, mutta varsinaiset päätökset palveluihin liittyen tekee liikelaitoksen johtokunta, johon vaaleilla valituilla ei ole asiaa. Nykyinen kunnissa oleva malli lautakunnista toimisi varmasti maakunnissakin. Toisena ongelmana on vaalikelpoisuuden rajaus, eli kaikki ne jotka toimivat julkisella, yksityisellä tai järjestöissä johdossa työntekijänä tai luottamushenkilöinä niin että voisivat olla tuottamassa jotakin palvelua, eivät saa olla ehdolla vaaleissa. Rajaus koskettaa siis tuhansia asiasta kiinnostuneita osaajia. Tässä voisi soveltaa nykyistä kaupunginvaltuuston vaalikelpoisuutta, etenkin kun maakuntavaltuusto ei aidosti ole päättämässä palveluista.
Sote-uudistus olisi yhä mahdollista tehdä vain sote-uudistuksena kokoamalla järjestäjät suuremmiksi kokonaisuuksiksi ja täydentäen – kuten nytkin – yksityisillä ja järjestöjen tuottamilla palveluilla. Palvelusetelit ovat käytössä jo monella paikkakunnalla ja useissa palveluissa, joten tätä kokemusta hyödyntämällä ja lisäämällä jossakin vaiheessa henkilökohtaisella budjetilla olisi voitu edetä ihmisten valinnan mahdollisuuksissa. Kuitenkin julkinen toimija on aina vastuussa ihmisten hyvinvoinnista ja palveluista, ilman tuottovaatimuksia, paitsi hoidossa niin myös päivittäisessä toiminnassa, sekä luonnon katastrofien tai suuronnettomuuksien hoidossa. Jätetään siis hännät vähemmälle ja keskitytään itse asiaan eli sote-palveluiden parempaan tasa-arvoon, kustannustehokkuuteen ja laatuun.
Miksi perustuslakiin ei kaatunut
1.)-Työttömien sosiaaliturvan leikkaukset -15 ja nyt 1.1-18?
2.)- Miksi yhä on työttömiltä pois muut Kelan lakisääteiset etuudet mitkä pitäisi kuulua kaikille 5,4 milj.kansalaiselle?
3.) Miksi vain maahanmuuttajien sosiaaliturvan pienentäminen kaatui perustuslakiin? (Ps aloitus)
4.) Miksi perustuslain yhdenvertaisuuslaki ei koske työttömiä työelämässä ?
Miksi se hyväksyttiin -14 laiksi?
5.)-Eikö yhdenvertaisuus koske työlainsäädännössä työttömiä? Miksi ei?
6.) Eikö EK/SAK/hallitukset ole yhdessä tehnyt lain alakohtaisista alimmista palkoista joiden alle ei saa maksaa?
9e/pv. 9x20pv= 180e/kk edes Pizzeria ei saa maksaa noin pientä palkkaa ilman sakkoja ja taannehtivasti maksettavaa alakohtaista palkkaa.
Silti hänkin saisi kaikki Kelan etuudet mihin on oikeutettu.
Onko yritysten irtisanomista ex-palkansaajista,veronmaksajista,äänestäjistä tullut eduskunnan päätöksillä lainsuojattomia ?
Ilmoita asiaton viesti
Kaksi asiaa
1) jos 5.5 miljoonaa keskimääräistä köyhempää ihmistä tarvitsee 18 sotepiiriä ja niitä ohjastamaan 18 maakuntaa, ollaan Euroopan, kenties maailman subsidiaarisimmassa maassa (Turkki ja Ranska eivät ole tähän yltäneet, vaikka niissä on 90 000 ja 30 000 kuntaa).
2) jos 5,5 miljoonaa ihmistä tarvitsee asioidensa digi-yhteensovittamiseen 3600 eri tietojärjestelmää, jotka eivät lähimpään viiteen vuoteen millään mekanismilla opi keskustelemaan toistensa kanssa, voi vain ihmetellä, että
3) nykyinen suomalainen sairauksien hoito on EU:n viidenneksi laadukkainta, mutta kolmanneksi halvinta
Tähän me tarvitsemme sote- ja maakuntauudistusta, eikö totta?
Ilmoita asiaton viesti
Aivan samaa mieltä kuin Sirpa Paatero.
Entä, jos suunnittelu olisi aloitettu asiakastarpeista ja integraation optimoinnista nykyisen sairaalakannan pohjalta?
Olen varmaan Suomen kokeneimpia ohjelmoijia, ison kirjahyllyllisen määrän optimointiakin koodanneena ja maailmankonferenssit käyneenä. Hyvä ohjelmoija lähtisi oitis tuosta määritelmästäni kehittämään sellaista systeemiä, että se olisi valtiolle ja veronmaksajille ja potilaille mahdollisiman hyvä. Sellaista tekoälyä varten on softakehittimiä kirjoitettu jo 1990-luvulla.
Jos poliitikot määrittäisivät prioriteerit, sen jälkeen asiantuntijat saisivat sotet tehtyä jokaiselle maakunnalle tai muulle keskukselle hyvinkin tehokkaasti. Tässä on käynyt kuin kahden koiran tapauksessa. Kumpikin riitelee samasta luusta loputtomiin, kunnes siitä ei ole enää mitään kaluttavaksi. Sote on liian tekninen homma arkipoliitikkojen hoitaa. Puolueet vaan pilaavat sen sopan.
Ilmoita asiaton viesti
Alkaa kyllästyttää tämä Sote ja Maakuntauudistus vastustus. Vihetrvasemmisto kaatoi viime hallituskaudelka Parashankkeen
Ja alkoi sorvaamaan Vastuukuntamallia ei tullut lasta siitäkään.
Nyt vihervasemmisto vastustaa oppositiossa olonsa vuoksi katkerana
tukeutuen aatteensa puolella oleviin asiantuntijoihin.
Suorastaan ihmettelen Perustuslakivaliokuntaa jossa on nykyisilä
hallituspuolueilla enemmistö kaatoi hallituksen edellisen esityksen.
Marja-Liisa Kalkela on osin oikeassa miksei aiemmin moni muu laki kaatunut
Perustuslakivaliokuntaan esim. rantarakentamis sääntely verrattuna kaupunkien rannalle rakentamiseen.
Ilmoita asiaton viesti
Kuten TV2 ohjelmassa ”Vain viikon uutiset” hyvin vinoiltiin
Perustuslaista on tullut eduskunnassa vain pefletti,patalappu ,olutlasin alusta
joka on monipuolinen käyttää.
Vihkonenhan jaettiin joka kotiinkin.
Jäi kai kansanedustajiltakin lukematta?
Perustuslakihan pitäisi olla ohjenuora kun lakeja tehdään. Miten siihen on törmätty jo 8 kertaa tämän hallituksen aikana?
Ei voi olla niin että perustuslakia sormeillee joka hallitus mieleisekseen.
esim. Perustuslaki kielsi muiden maiden velkoihin puuttumisen. Sormeiltiin laki ”pankki-tsunamiksi” luonnon katastrofi avuksi.
EU ohje ”tehdä” mahdolliseksi ulkomaalaisten yritysten tulo kuntien palveluiden tuottajaksi.
Perustuslaissahan on tarkkaan määritelty kuntien tehtävät verovaroilla .
Koko kirjasenhan voi viedä eduskunnan WC käsipyyhkeiden tilalle.
On sen vahvuinen kirja että riittää pitemmäksikin aikaa käsien kuivaamiseen.
Ilmoita asiaton viesti
lainaus:
Ehkä on niin että kun aivan keskeinen asia nimittäin lain säätäminen eduskunnassa on kansanedustajien käsissä
Jotka kukin vuorollaan ajaa Kepu,kok,EU politiikkaa -03-19 ajan.
Kuntauudistus-Paras-hanke kepu,kok -07 hallituskaudella.
SOTE-uudistus Kepu-persut ”ratkaisi” sen oppositiosta -14.
Ja mikähän siinä vielä mättää? Sekö että hallituspuoleiden eduskuntaryhmillä on enemmistö?
Vai kepu,SOTE ja maakunta herruudesta?
Ilmoita asiaton viesti