Hallituksen sote-esityksen tulee kaatua

Sote-, tai sittemmin maakuntauudistus, sisältää hyvin suuria riskejä ihmisten palvelujen sekä talouden osalta. Mitkään alkuperäisistä tavoitteista tasa-arvoisempien palvelujen saavuttamiseksi eivät ole toteutumassa.

Mitä pidemmälle asian käsittely etenee, sitä enemmän löytyy uusia ongelmia ja viime päivinä ovat tulleet esille kriittiset puheenvuorot vaalien järjestämisen liian nopeaan aikatauluun sekä hämmentävät puheenvuorot säästöistä joita olisi saatavilla jopa neljä miljardia, kun samaan aikaan tiedetään lisääntyvistä kustannuksista. Talouden arviointineuvoston mukaan ei näillä esityksillä ole arvioitavissa edes uudistuksen vuosittaista etumerkkiä.

Lupaus yrityksille valinnanvapauden järjestämisessä on kuitenkin sektori johon säästöt eivät kohdistu, eli palvelujen leikkaus tehdään julkiselta puolelta. Ehkä kolmasosa kansalaisista aikoo äänestää mahdollisesti järjestettävissä vaaleissa, jolloin kansanvaltaisuus on jäämässä hyvin heikoksi. Samalla yhä suurempi osa ihmisistä näkee koko soten vain kahden puolueen sulle-mulle sopimuksen toteuttamisena, eikä haluna toteuttaa parempia palveluita.

Kunnista C21, kuusi suurinta ja pääkaupunkiseutu kokonaisuudessaan sekä Uudenmaan maakuntavaltuusto ovat ottaneet kantaa, että uudistusta ei kannata toteuttaa esitetyssä muodossa. Kuntien ja muiden asiantuntijoiden lausuntojen viesti tulee ottaa tosissaan eikä niin kuten viime viikolla kuultiin, että mitään ei voi muuttaa tai korjata kun aikataulu ei anna myöten. 100 vuoteen suurinta hallinnollista uudistusta ei voi tehdä pitämällä tiukasti kiinni ainoastaan aikatauluista, riippumatta lakien laadusta tai tavoitteiden saavuttamisesta. Lakipakettiin on esitetty monia uudistuksia, mutta hyvin vähäisiä muutoksia ollaan tekemässä ja suurin ongelma on liian paljon liian kiireellä.

Kuntien osalta epävarmuutta uudistuksen osalta aiheuttavat kiinteistöt, joiden jääminen tyhjilleen kolmen vuoden jälkeen on riski jäädä kuntien kontolle, vaikka perustuslakivaliokunta edellytti kompensaation järjestämistä, joka toteutumassa heikosti. Ei ihme, että kiinteistöjä myydään ulos. Toisena riskinä on investointien vaikeutuminen, kun mm. verotuloista viedään 12.5%, mutta velat jäävät entiselleen. Kunnat tulevat olemaan takausvastuussa myös sairaanhoitopiirien veloista, vaikka kiinteistöt siirtyvät maakuntien tilakeskukselle velkoineen. Kuntien ja sairaanhoitopiirien monella alueella toimivat yhteiset tukipalvelut joudutaan purkamaan ja kuntien on järjestettävä omat esim. henkilöstö, taloushallinto, ruokahuolto, kiinteistönhoito erillisinä ja puolet pienemmälle henkilöstölle.

Kunnille ei ole annettu hallituksen mallissa mahdollisuutta tuottaa sote-palveluja ja työllisyyden hoidossa puretaan nykyiset TYP-palvelut ja kuntakokeilut. Monin paikoin nyt perustetut sote-kuntayhtymät, joissa toimivat palveluketjut perus- ja erityistason sekä sosiaali- ja terveydenhuollon välillä purkautuvat jos siirrytään valinnanvapausjärjestelmään ja tilaaja-tuottaja-malliin. Kuntayhtymät ovat hyvä vaihtoehto, sillä pienemmät kunnat eivät ole nykyisinkään tuottaneet yksin omia sote-palveluita. Vaihtoehtoja hallituksen esitykselle on olemassa, jos tahtoa riittää ja sitä toivoisi nyt löytyvän, jotta ei ajauduta hallitsemattomaan tilaan, jossa riskinä on tuhota kaikki sekin joka nyt toimii hyvin.

SirpaPaatero
Sosialidemokraatit Kotka

Kansanedustaja. Kuntaministeri. Kaupunginvaltuutettu

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu