Hallituksen sote-esityksen tulee kaatua
Sote-, tai sittemmin maakuntauudistus, sisältää hyvin suuria riskejä ihmisten palvelujen sekä talouden osalta. Mitkään alkuperäisistä tavoitteista tasa-arvoisempien palvelujen saavuttamiseksi eivät ole toteutumassa.
Mitä pidemmälle asian käsittely etenee, sitä enemmän löytyy uusia ongelmia ja viime päivinä ovat tulleet esille kriittiset puheenvuorot vaalien järjestämisen liian nopeaan aikatauluun sekä hämmentävät puheenvuorot säästöistä joita olisi saatavilla jopa neljä miljardia, kun samaan aikaan tiedetään lisääntyvistä kustannuksista. Talouden arviointineuvoston mukaan ei näillä esityksillä ole arvioitavissa edes uudistuksen vuosittaista etumerkkiä.
Lupaus yrityksille valinnanvapauden järjestämisessä on kuitenkin sektori johon säästöt eivät kohdistu, eli palvelujen leikkaus tehdään julkiselta puolelta. Ehkä kolmasosa kansalaisista aikoo äänestää mahdollisesti järjestettävissä vaaleissa, jolloin kansanvaltaisuus on jäämässä hyvin heikoksi. Samalla yhä suurempi osa ihmisistä näkee koko soten vain kahden puolueen sulle-mulle sopimuksen toteuttamisena, eikä haluna toteuttaa parempia palveluita.
Kunnista C21, kuusi suurinta ja pääkaupunkiseutu kokonaisuudessaan sekä Uudenmaan maakuntavaltuusto ovat ottaneet kantaa, että uudistusta ei kannata toteuttaa esitetyssä muodossa. Kuntien ja muiden asiantuntijoiden lausuntojen viesti tulee ottaa tosissaan eikä niin kuten viime viikolla kuultiin, että mitään ei voi muuttaa tai korjata kun aikataulu ei anna myöten. 100 vuoteen suurinta hallinnollista uudistusta ei voi tehdä pitämällä tiukasti kiinni ainoastaan aikatauluista, riippumatta lakien laadusta tai tavoitteiden saavuttamisesta. Lakipakettiin on esitetty monia uudistuksia, mutta hyvin vähäisiä muutoksia ollaan tekemässä ja suurin ongelma on liian paljon liian kiireellä.
Kuntien osalta epävarmuutta uudistuksen osalta aiheuttavat kiinteistöt, joiden jääminen tyhjilleen kolmen vuoden jälkeen on riski jäädä kuntien kontolle, vaikka perustuslakivaliokunta edellytti kompensaation järjestämistä, joka toteutumassa heikosti. Ei ihme, että kiinteistöjä myydään ulos. Toisena riskinä on investointien vaikeutuminen, kun mm. verotuloista viedään 12.5%, mutta velat jäävät entiselleen. Kunnat tulevat olemaan takausvastuussa myös sairaanhoitopiirien veloista, vaikka kiinteistöt siirtyvät maakuntien tilakeskukselle velkoineen. Kuntien ja sairaanhoitopiirien monella alueella toimivat yhteiset tukipalvelut joudutaan purkamaan ja kuntien on järjestettävä omat esim. henkilöstö, taloushallinto, ruokahuolto, kiinteistönhoito erillisinä ja puolet pienemmälle henkilöstölle.
Kunnille ei ole annettu hallituksen mallissa mahdollisuutta tuottaa sote-palveluja ja työllisyyden hoidossa puretaan nykyiset TYP-palvelut ja kuntakokeilut. Monin paikoin nyt perustetut sote-kuntayhtymät, joissa toimivat palveluketjut perus- ja erityistason sekä sosiaali- ja terveydenhuollon välillä purkautuvat jos siirrytään valinnanvapausjärjestelmään ja tilaaja-tuottaja-malliin. Kuntayhtymät ovat hyvä vaihtoehto, sillä pienemmät kunnat eivät ole nykyisinkään tuottaneet yksin omia sote-palveluita. Vaihtoehtoja hallituksen esitykselle on olemassa, jos tahtoa riittää ja sitä toivoisi nyt löytyvän, jotta ei ajauduta hallitsemattomaan tilaan, jossa riskinä on tuhota kaikki sekin joka nyt toimii hyvin.
Kuntayhtymät EIVÄT ole vaihtoehto, koskapa perustuslakivaliokunta viime vaalikaudella tyrmäsi ne perustuslain vastaisena.
Voisit myös hieman avata demareiden vaihtoehtoa. Miten siinä ratkaistaan mainitsemasi ongelmat?
Ilmoita asiaton viesti
Perustuslakivaliokunta totesi Kataisen hallituksen esittämän ns. isäntäkuntamallin perustuslain vastaiseksi, kun pienempien kuntien asukkailla ei olisi ollut mahdollisuuksia vaikuttaa päätöksentekoon. Kuntayhtymiä sen sijaan on Suomessa runsaasti. Perustuslakivaliokunta on toki katsonut laajaan tehtävien siirtoon kuntayhtymille liittyvän ongelmia, jos demokratia niissä on vain välillistä (eli jäsenkunnat valitsevat edustajat kuntayhtymän valtuustoon asukkaiden sijasta). Kainuun maakuntakokeilussa mallina oli kuitenkin kuntayhtymä, jonka kuntayhtymävaltuusto valittiin suorilla vaaleilla kuntavaalien yhteydessä. Tähän malliin ei perustuslakivaliokunta katsonut liittyvän mitään ongelmia.
Ilmoita asiaton viesti
Hallituksen pitää hylätä ainoastaan valinnanvapaus ja maakuntahallinto siinä muodossa, jossa ne tänään elävät. Se riittäisi, mutta ei ehkä aikataulullisesti.
Opposition pitää noukkia soterusinat pullasta ja alkaa viedä niitä uuteen tulevaan soteen. Oppositio voisi oveluudessaan vaikka poimia nykyiset hallituspuolueet pienellä mandaatilla uuteen sortteeraukseen.
Ilmoita asiaton viesti
Paatero: Mitkään alkuperäisistä tavoitteista tasa-arvoisempien palvelujen saavuttamiseksi eivät ole toteutumassa.
Olisi tietysi pikallaan vähän avata ja perustella tätä väittämää eihän sitä muuten voi hyväksyä. No jos noin on silloin hallituksen SOTE todella pitää laittaa remonttiin koska tasa-arvoisuuden puute on suurin epäkohta nykymenossa.
Ilmoita asiaton viesti
Tässä linkki STM:n sote-asiantuntijaryhmän lausunnosta Sosiaalilääketieteelliseen aikakausikirjaan numeroon 1/2018 tehtyyn artikkeliin, jossa nuo valinnanvapauslain ongelmat on avattu varsin perusteellisesti: https://journal.fi/sla/article/view/69227
Ilmoita asiaton viesti
Pistäkää demarit nyt kunnon lupaukset sinne uuvatteihin . Siis niihin jotka joka tapauksessa loikkaa teidän leiriin ennen eduskuntavaaleja. Ottakaa ne nyt jo siipien ne suojaan niin ne pyöräyttää takkinsa sotea vastaan niin että vuoret pöllyää
Ilmoita asiaton viesti
Nämä kansanedustajien blogit ovat enimmäkseen ihan turhaa tavaraa, puoluemainontaa, koska he harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta eivät vaivaudu tai osaa ottaa osaa keskusteluun.
Ilmoita asiaton viesti
Salonen, HUS:n hallintoyliläkäri Lehtonen on ilmeisesti saanut valtakirjan Paaterolta kommenttien kirjoittamiseen. Olisiko mahdollista, että Lehtonen onkin ollut Paateron taustapiruna blogikirjoitusta värkätessä.
Ilmoita asiaton viesti
Seuraan mielenkiinnolla kaikkia sote-aiheisia blogeja. Osallistun myös mielelläni keskusteluun. Kanssalukijoiden kysymyksiin vastaan – niin täällä kuin muualla – jos osaan 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Lehtonen, kummasti kiinnostus sote-aiheisten blogien seuraamiseen on ilmennyt vasta ”viimeisen taiston” alettua. Aiemmin en ole sitä huomannut muuten kuin omia blogikirjoituksiasi julkaisemalla. Ei kannata kuitenkaan heittäytyä turhan vaatimattomaksi oman osaamisen osalta tässä vaiheessa sote-uudistusta, joka on jo kalkkiviivoilla. Vielä kannattaa yrittää.
Ilmoita asiaton viesti
Kun aikanaan luotiin suunnitelma Sipilän valtaamasta puolueesta, luotettiin siihen, että puolueen uskolliset soturit puolustavat maaseudun alasajoa Soten nimissä ymmärtämättä asiasta mitään.
Jotta asialle saataisiin riittävä EK:n ja Kokoomuksen mandaatti, piti vielä Bernerin loikata Kokoomuksen ehdokkaasta Keskustan ehdokkaasksi. Tällä voitiin perustella hänen nimittämistään ministeriksi monen kokeneemman ohitse.
Vaikka vastuu olisikin Sipilän, olette te kaikki keskustalaiset, jotka täällä asiaa puolustatte, osavastuussa maaseudun lopullisesta tuhoamisesta. Sotepalvelut siirtyvät tällä operaatiolla niin kaus maaseudun asukkaista, että lääkäriin ei enää maaseudun ihminen ihan pienen vaivan takia lähde. Ja sairaammaty muuttavat maakuntien keskuksiin.
Keskusta on Sipilän ja kumppaneiden ansiosta hyvin kaukana siitä puolueesta, mitä Keskusta oli, kun aitanpolulla vielä asteli emäntä.
Ilmoita asiaton viesti
Jotenkin pitäisi saada ylihintainen julkinen perusterveydenhuolto purettua. Ehkä joku sakkomaksu sen käyttäjille?
Ilmoita asiaton viesti
Hei
Kiitos paljon kommenteista, kun on päivät kiinni kokouksissa ja joka päivä myös sote asioissa ei kommentointi tänne palstalle ole pikaisesti mahdollista. Kiitos Lasse Lehtoselle kuka on jakanut esim asiantuntijatyöryhmän linkin jossa näkyy toteutumatta jäävät tavoitteet ja viimeeksi on tullut täystyrmäys talouden arviointineuvostolta myös säästöjen tekemisen olevan epärealistista.
Kuntayhtymämalli toimii jo useammalla alueella esim eksote ja siun sote ja sen kehittäminen demokraattisempaan suuntaan on mahdollista, jos on halua. Nyt on valittu maakuntahallinnon rakentaminen, johon vielä liitetään valtionhallinnon viranomaistehtäviä, joissa ei mitään poliittista päätöksenteko mahdollisuutta, vaikka alunperin oli ajatus tehdä sote uudistus.
Mielestäni on huolestuttavaa että tahot jotka nyt hoitavat lähes kaiken soten ja ovat antaneet lausuntoja sekä korjausesityksiä on jätetty täysin huomiotta valmistelussa sekä eduskuntakäsittelyssä. Etenkin kun tiedossa on että suomalainen järjestelmä on OECD vertailuissa yksi kustannustehokkaimmista.
T. Sirpa
Ilmoita asiaton viesti
Kunnat ovat perustaneet vapaaehtoisesti (huom) soteyhtymiä, joista suurin osa niin pieniä, ettei niillä ole minkäänlaisia elinmahdollisuuksia.Etelä-Karjalan Eksotekin on osittain liian pieni, eivätkä tavoitellut toimenpidemäärät kaikilta osin toteudu. Niin, että on järkevää ajatella, että tarvitaan leveämmät hartijat ja suurempia kokonaisuuksia eritoten siksi, etteivät pienet kunnat joudu maksamaan kohtuuttomia kustannuksia erikoissairaanhoidosta. Toinen asia on sitten syrjäkylien asukkaat. Jos nyt on 25 km lähimpään terveyskeskukseen, kuinka pitkä matka tulee olemaan uudistuksen jälkeen ja jos nyt on 75 km keskussairaalaan, kuinka pitkä matka tulee olemaan uuden soten jälkeen. Nyt olisi Sirpa Paatero kiva tietää, että voitko taata, että jos sote uudistus kaatuu, niin entiset terveysasemat ja keskukset säilyvät ja tänne maaseudulle saadaan rekrytoitua vielä lääkäreitäkin. Huonokuntoiset vanhuksethan täältä ovatkin jo joutuneet siirtymään tai siirretty lähemmäs palveluja.
Ilmoita asiaton viesti
Pohjoisamainen Sosiaalidemokraattinen hyvinvointiyhteiskunta saa nyt uudella sote ja maakuntamallilla hunajöydän täydennyksen aivan ansiottomasti.
Tämä uusi sote malli tarjoaa todellisten tulonsiirtojen avulla katetun pöydän pois oletettavasti Antti Rinteenkin inhoamasta jäykästä nyky monopolista, ja parasta on ettei uusi sote eroa juurikaan eroa teidän omasta sote mallista. Eikö tämä ole mietinnän paikka.
Ilmoita asiaton viesti