Yksikään kunta ei hanki luokattomia palveluja
Keskustelussa vanhuspalveluiden, vammaisten sekä varhaiskasvatuksen huonoista palveluista syyllistetään tällä hetkellä kuntapäättäjiä. Syynä pidetään huonoa hankintaosaamista tai pelkästään hintakriteereihin tuijottamista. Osaamisessa on varmasti parannettavaa, mutta aivan varmasti yksikään kunta ei ole antanut kilpailutuksissa mahdollisuutta huonoon hoitoon ja laittomuuksiin, joiden vuoksi nyt on ääritapauksina suljettu yksiköitä ja annettu lukuisia huomautuksia jo vuosien ajan. Kaikissa ostopalveluissa on hinnan lisäksi määritelty hoitajien määrä, hoidon taso, ammattipätevyydet, tilat ym. Samat asiat on pitänyt todentaa myös toimiluvan saamiseksi aluehallintovirastolta. Se että valvontaa on liian vähän niin kunnan, aluehallintoviranomaisen kuin Valviran taholta, on epäkohta, joka pitäisi korjata, mutta yksiselitteinen lähtökohta palvelujen tuottajalle tulisi olla sopimusten noudattaminen. Toisaalta ainakin yksi yhtiö on tehnyt valituksen korkeimpaan hallinto-oikeuteen, jotta sovittuja henkilöstömitoituksia ei tarvitsisi noudattaa.
Mikä sitten on muuttunut? Pidempää aikajaksoa katsoen ovat järjestöt ja säätiöt sekä paikalliset yritykset olleet kuntien kumppaneita palveluiden tuottamisessa toimimalla joustona yhdessä kunnan palveluiden kanssa. Iso muutos on siis tapahtunut, kun monet näistä on ostettu pois markkinoilta suurten pörssiyritysten ja nyt jopa ulkomaisten sijoittajien voiton tuottamiseksi. Nyt suunnitellussa sote-mallissa mennään vielä hullumpaan suuntaan, kun on jopa pakollista antaa osa palveluista markkinoille, eikä ole edes haluttu keskustella ajatuksesta voiton tavoittelun rajoittamisesta. Samalla valvonta halutaan siirtää enemmän omavalvonnan varaan. Ja toisaalta hankintalakiin ei ole haluttu tehdä muutoksia esim. asumisen osalta, minkä vuoksi käsittelyssä on kansalaisaloite ”Ei myytävänä”.
Kunnat ovat joutuneet tiukentamaan talouttaan viime sekä tämän hallituskauden aikana valtionosuuksien leikkausten vuoksi, josta nyt tehdyistä 800 miljoonan euron leikkauksista osa tehtiin juuri vanhusten palvelujen heikennyksen vuoksi. On käsittämätöntä kuulla hallituspuolueilta, että kuntien rahoitusta ei olisi leikattu, kun kaikki kuntapäättäjät kokevat sen jokaisen budjetin teon yhteydessä. Jos katsoo kaikkien kuntien kohtuullista tilannetta, on selittävä tekijä Helsingin ja Espoon satojen miljoonien ylijäämäinen talous. Monet kunnat ovat muuttaneet kriteereitä palveluissa, kun esim. byrokratian purun nimissä vähennettiin kymmeniä miljoonia euroja vanhuspalveluista heikentämällä ammattipätevyysvaatimuksia ja poistamalla vastaava hoitaja tai varhaiskasvatuksesta suurentamalla ryhmäkokoja ja rajaamalla subjektiivista oikeutta.
Sote-uudistus on tuonut epävarmuutta kiinteistöjen osalta, koska kuntien kiinteistöjen vuokrasopimukset ovat valtakunnallisessa kiinteistöyhtiössä. Muutaman vuoden kuluessa tässä voidaan ajautua tilanteeseen, jossa kunnalla on runsaasti käyttämättömiä tiloja ilman omaa päätösvaltaa tai korvauksia näistä. Tästä syystä monet kunnat ovat ajautuneet myymään kiinteistöjään.
Vanhuspalvelulaista päätettäessä sovittiin, että jos yksikin toimipiste alittaa henkilöstömitoitussuosituksen, on se kirjattava lakiin. Näinhän ei ole tapahtunut, vaan hallitusohjelmassa oli jopa ajatus heikentää suositusta. Kaikki ovat samaa mieltä, että pelkkä numero laissa ei ole ratkaisu, mutta toisaalta se on lukko minimistä, jota olisi noudatettava. Tämän lisäksi on hoitoisuuden mukaan lisättävä henkilöstöä, eri ammattilaisia, toimivampia kiinteistöjä, parempaa johtamista ym. Nyt tarvitaan suunnan muutos, jossa arvostus ikäihmisiä, vammaisia ja lapsia kohtaan konkretisoituu teoiksi.
Näyttää että ainakin joidenkin kuntien kannattaisi palkata asiantunteva, kova, ja puolueeton edusmies asiantuntijaksi hoivasopimusten tekoon?!
Suomeen tulisi saada, lapsiasiamiehen tapaan VANHUSASIAMIES?
Kuntiin tulisi perustaa, potilasasiamiesten tapaan vanhusasiamies, joka varmistaisi vanhuksille kaikki heille kuuluvat edut ja avustukset ja valvoisi heidän kohtelunsa esim. hoivapalvelupaikoissa!
– Kaikilla ei ole esim. omaisia lähellä valvomassa ja auttamassa vanhusta hänen viime vuosinaan?
Heikoilla ja vastustuskyvyttömillä on liian helppo tehdö KOVAA bisnestä!
Ilmoita asiaton viesti
Katsokaa alla olevasta ammattibarometrista oman alueenne työvoiman tilanne:
https://www.ammattibarometri.fi/posterivalinta.asp
On aika erikoista, että Keski-Suomen alueella on ylitarjontaa lähihoitajista.
Houkutelkaa nyt ihmeessä nämä hoitajat pian jollakin porkkanalla ympäri Suomen puuttuville vanhushoivan paikoille!
Ks. alla:
https://www.ammattibarometri.fi/kartta2.asp?vuosi=…
—
PS. Sirpa, blogisi otsikon kanssa en olisi kuitenkaan ihan samoilla linjoilla, ks. alla:
”Uskaltavatko ja osaavatko kunnat kilpailuttaa vanhus- ja vammaispalveluita?”
http://kirsiomp.puheenvuoro.uusisuomi.fi/269407-us…
Ilmoita asiaton viesti
Tässä yksi aito esimerkki HILMA-palvelusta:
Kaavin vanhusten yöhoidon kilpailuttamisesta HILMA-palvelun kautta
https://www.hankintailmoitukset.fi/fi/notice/view/…
”Kaavin kunnan vanhuspalvelujen asiakkaiden yövuorojen aikana tarvitsemat yksilölliset hoito- ja huolenpitopalvelut, kuten perushoito, avustaminen välttämättömissä toiminnoissa ja hygienia- ja turvapalvelut.”
Em. HILMA-palvelussa oleva yleisluontoinen palvelukuvaus ei vielä kerro riittävästi, millaista hoitopalvelua ollaan hakemassa ja kilpailuttamassa. Tarkempi kuvaus on piilotettu salasanojen taakse. Miksi näin? Eikö julkiset hankinnat ja niiden kilpailutukset voisi olla avoimesti esillä yksityiskohtineen, jotta kuntalaiset ja omaiset voisivat ottaa niihin myös kantaa?
Sirpa, otapa ystävällisesti kantaa tähän HILMA-palveluun. Onko se Sinusta toimiva järjestelmä? Onko ko. palvelusta kysytty käyttäjäkokemuksia? Olisiko siinä jotakin kehitettävää?
Ilmoita asiaton viesti
Suomen terveyspalvelut hupi vai ”hubi”?…
Taloustaito-lehti 8.2.2019:
https://www.taloustaito.fi/blogit/kati-nyman/suomi…
Ilmoita asiaton viesti
En ole aivan vakuuttunut, etteikö yksikään kunta hankkisi luokattomia palveluja. Sikäli kirjoittaja on kuitenkin oikeassa, että ensisijainen vastuu on aina tietenkin palvelun tuottajalla. Kuntien syyttely on enemmänkin yritystä pestä ahneiden yritysten kasvoja. Tässä on kyse ennen muuta etiikasta.
Ilmoita asiaton viesti
Aito hankintailmoitus HILMA-palvelussa (vastausaikaa 1 kk):
– – ”Kotiin tuotettavilla palveluilla tarkoitetaan asiakkaan kotona selviytymisen kannalta riittäviä kotiin järjestettäviä sosiaali- ja terveyspalveluita. Kotihoito sisältää sosiaalihuoltolain 19 §:n ja 20 §:n ja terveydenhuoltolain 25 §:n tarkoittaman kotisairaanhoidon. Kotihoitoa järjestetään asiakkaan luona tehtävin kotikäynnein, joita toteutetaan asiakkaan hoito- ja palvelusuunnitelman mukaisin palveluin. Kotihoidon palvelu sisältö muodostuu aina asiakaskohtaisesti. Alueella on noin 50 asiakasta ja palvelun tuottamiseen on käytetty noin 4100 henkilötyötuntia vuosittain.” – –
https://www.hankintailmoitukset.fi/fi/notice/view/…
—
Jos tämä on osto-osaamisen taso Suomessa, niin voi todella sanoa, että sitä saa, mitä tilaa. Kuinka käytännössä varmistetaan, että edellä esitetyssä hankintasopimuksessa todella myös kartoitetaan asiakaskohtainen tarve?
Ilmoita asiaton viesti
Suomen valtion alueella toimii 311 kuntaa kuitenkin uusi sote ja maakuntamalli koskee vain 295 kuntaa selitys löytyy siitä Ahvenanmaan maakunnan 16 kuntaa ei hoida terveyspalveluja vaan jo 20 vuotta sitten terveyspalvelut siirrettiin maakunnan tehtäväksi.
On aivan järjetöntä vaatia 295-n kunnan johdolta täydellistä tilaajavastuu ja valvonta osaamista. Tämän osoitti nämä Attendon ja Esperi Caren sekä nyt Mehiläisen vakavat laiminlyönnit haamuhoitajin suhteen.
Kerrankin oppi tulee Ahvenanmaalta siis samoin meillä myös on saatava uusi sote ja maakuntamalli käytäntöön.
Näin tehden maakunnista tulee vahva vaastapaino näille isoille yhtiöille niin sopimusten tekoon kuin tilaajavastuun hoitamiseen. Samalla hoivaa vailla voi valita hoitopakkansa palvelusetelillä monen palvelun tuottajan joukosta joukossa on myös kunnan oma hoitopalvelu.
Ilmoita asiaton viesti
Vanhusten hoidossa on lähdetty aikanaan täysin väärille linjoille. Se pitäisi kuulua yhteiskunnan itse ylläpitämiin perustoimintoihin ilman mitään ulkoistuksia vähän samaan tapaan kuin palo- ja pelastuslaitos. Ihmisen turvallisuudesta tässäkin on lopulta usein kysymys.
Professori vertaa vanhusten alihankintaketjutusta rakennusalaan.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005996934….
Ilmoita asiaton viesti
Muutama kommentti
Jokaisessa kunnassa on vanhusneuvosto ja olemme esittäneet ikäihmisten edusnvalvontaan vanhusasiamiestä valtakunnan tasolle kuten lapsiasianvaltuutettu
Kilpailutukseen tarvitaan osaamista molempiin puoliin sekä tarjouksiin pyytäjille että tekijöille, jotta muutkin kuin kymmenien lakimiesten kanssa toimivat voisivat niihin vastata
Varsinaista selvitystä Hilman käytöstä en ole nähnyt, mutta on ollut huomattava parannus aiempaan.
Suuremmat alueet sote palveluiden hoidossa on ollut kaikkien eduskuntapuolueiden tahtotila, mutta tämän hallituksen aikana palveluiden edelle menivät maakuntamalli, jossa kaikkea muuta mukana ja markkinamalli jossa pakko antaa yrityksille osa n 5.3 miljardin euroa verovaroja
T. Sirpa
Ilmoita asiaton viesti
Keskusta sai RAY rahaa 2007-2010 VANHUSASIAVALTUUTETUN testausprojektiin ja sitä ei katsottu KOKEILUN jälkeen tarpeelliseksi.2010 taas keskustan naiskansanedustajan luotsaam aperhehoitoliitto sai RAY rahaa 70 000 euroa mainostaakseen perhehoitoa vanhuksille.Meni lapsibisnes edelle,kun vanhukset eivät ole niin tuottoisia.SDP:läinen lapsiasiavaltuutettu taas pyrkii eduskuntaan ,eli puhelahjoistaan palkinnon saanut Kurttila..
Näillä valtuutetuilla ei ole mitään keinoja muuttaa lakeja tai jaella oikeutta jne.he ovat mediakasvoja joille veronmaksajat maksavat palkan .Edellinen lapsiasiavaltuutettu erosi juuri siksi,kun ei saanut mitään aikaan .Hän oli Keskustan daami kuten oli Kurttilakin ennen keskustalainen.
Ihmisten olisi todellakin aika ottaa selvää mihin koko veronmaksajien kuppaaminen perustuu.Näyttää aika hataraa tieto olevan monella.Sille taas että lakeja rikotaan ei ole mitään selityksiä.VANHUSASIAMIEHIÄ suomeen tuli 2011.
Ilmoita asiaton viesti
”yksiselitteinen lähtökohta palvelujen tuottajalle tulisi olla sopimusten noudattaminen”
Ei. Lähtökohta on se että kunta vastaa kansalaisille lakimääräisten palveluiden tarjoamisesta. Lakimääräinen velvoite on täysin muuttumaton ja on aivan sama tuottaako kunta palvelut itse vai ei.
Ilmoita asiaton viesti
Sirpa, vanhusten kotihoidon tilannetta ei ole nyt juurikaan uutisoitu, pörriäiset vievät nyt kaiken mediahuomion.
Palaan vielä aikaisemmassa kommentissani olevaan Laukaan kunnan hankintailmoitukseen HILMA-palvelussa, ks. alla:
https://www.hankintailmoitukset.fi/fi/notice/view/…
– – ”Laukaan kotihoito hankkii asiakkaan palvelutarpeen mukaista asiakaslähtöistä kotihoidon palvelua Leppävesi – Vihtavuori -alueella kahden (2) vuoden puitesopimuksella ja yhdellä (1) optiovuodella. Hankinnan tavoitteena on saada palvelun tuottaja, joka tarjoaa vaikuttavaa kotihoitoa, joka mahdollistaa asiakkaan toimintakyvyn ylläpitämisen ja vahvistamisen ja sitä kautta asiakkaan omassa kodissa selviytymisen mahdollisimman pitkään. Palvelussa otetaan huomioon asiakkaiden erilaiset palvelutarpeet ja sen mukaiset palveluhenkilöstön ammattitaito- ja resurssivaatimukset.
Arvioitu kokonaisarvo, arvo ilman alv:tä: 825000.00 EUR
– – ”Kotiin tuotettavilla palveluilla tarkoitetaan asiakkaan kotona selviytymisen kannalta riittäviä kotiin järjestettäviä sosiaali- ja terveyspalveluita. Kotihoito sisältää sosiaalihuoltolain 19 §:n ja 20 §:n ja terveydenhuoltolain 25 §:n tarkoittaman kotisairaanhoidon. Kotihoitoa järjestetään asiakkaan luona tehtävin kotikäynnein, joita toteutetaan asiakkaan hoito- ja palvelusuunnitelman mukaisin palveluin. Kotihoidon palvelu sisältö muodostuu aina asiakaskohtaisesti. Alueella on noin 50 asiakasta ja palvelun tuottamiseen on käytetty noin 4100 henkilötyötuntia vuosittain.” – –
– -”Sopimuksen, puitejärjestelyn tai dynaamisen hankintajärjestelmän kesto: 1.5.2019 – 30.4.2021” – –
—
Tässä hankintasopimuksessa yksi vanhus (yht. 50 hlöä) saa päivässä hoitopalvelua vajaan 23 euron hintaan per päivä (+ alv).
Miten tuolla 23 eurolla katetaan kaikki vanhuksen tarvitsema hoito? Kuinka käytännössä varmistetaan, että edellä esitetyssä hankintasopimuksessa todella myös kartoitetaan asiakaskohtainen tarve; ja miten seurataan, että sovittu hoito toteutuu?
Jos tämä on kuntien osto-osaamisen taso Suomessa, niin voi todella sanoa, että sitä saa, mitä tilaa: jos ostaa alimitoitettua palvelua, niin saa alimitoitettua palvelua.
Ilmoita asiaton viesti
Kunnat ottavat huostabisneksen avulla veronmaksajien rahaa kassaansa ,kun keskustan ja kokoomuksen sekä sdp:n rouvakerho teki siitä liiketoiminnan jota ei julkisuudessa saa tonkia.
Lasten huostaanotot räjähtivät käsiin kun Kataisen pakkokuntaliitokset ja lastensuojelulaki ”uudistettiin”bisneksen tarpeita vastaamaan.Kotkan tilanetta siinä kohtaa voi arvailla mutta ainakin adressi on tehty lasten kotiin päästämiseksi,eli jossakin mättää.Kuten joka kunnassa ja kaupungissa suomessa.
Lastensuojelun lainmukaiset tukitoimet kun lopetettiin miltei joka kunnassa ja kaupungissa kun rouvakerho sai perheitä heidän oikeuksiaan,perhesuojaa ja lastenoikeuksia rikkovan LIIKETOIMINTAA tukevan pakkolakinsa aikaiseksi.Vapaaehtoisuuden ja palvelun sijaan tuli tarve tehdä perheille ongelmia ja pakottaa heidät lastensuojelun asiakkaiksi VAIKKEI heillä ollut tai ole siihen tarvetta.Sen sijaan verkostot saavat aikaan aivan muuta ,jonka jätän nyt mainitsematta ,mutta jonka jokainen suomalainen on nähnyt ja varmasti muistaa.
SDP,KESKUSTA,KOKOOMUS VOIVATKIN VASTATA sihen miksi suomalaisi averonmaksajia kupataan ja perheitä hajoitetaan ja nöyryytetään näiden pakkolakien ja lastenoikeuksia ,perhesuojaa ja itsemääräämisoikeutta jne.rikkovien pakkolakien ja vapaudenriistojen laittomilla toimilla joista vastuuseen eivät joudu ne epäpätevät sosiaalialan viranomaiset ?!Hallinto-oikeus siunaa huostaantoto näiden hakemuksista ja perheillä on DDR systeemin mukaan todistustaakka.
YK ,EIO sekä avi,valvira ,juristit jne.ovat suomelle antaneet pyyhkeitä tästä tuhansien perheiden oikeuksia ja ihmisarvoa rikkovasta systeemistä.Resurssipula on valhetta,täysin keksittyä mediajulkisuuden ja rahan kerjuun takia keksittyä potaskaa.Kun suomalaiset rahoittivat jo 2006 vuonna LIIKETOIMINTAA,eli tutummin HUOSTABISNESTÄ 600-700 miljoonalla vuodessa,saman kuin es.poliisitoimi,ja nyt on hintalappu kohonnut 1,4 MILJARDIIN ja perheet ja heidän lapsensa ja nuorensa voivat yhä pahemmin!
FAKTA on se,ETTEI MITÄÄN OSAA SOSIAALI JA TERVEYDENHOIDOSTA SAA LAITTAA TARJOUSKILPAILUJEN ALAISIKSI JA IHMISIÄ KAUPPATAVARAKSI!!NYT on suomessa annettu VIRANOMAISTEN tehtäviä näille huostakonserneille mm.juuri lastensuojelussa jossa näillä konsernien tytäryhtiöillä on omat sossunsa ja lääkärinsä ynm.PUOSKARIT jotka tekevät päätöksiä yli ja ohi viranomaisten!es.Sosiaalivirastoissa pienen kaupungin lastensuojeluvälineenä yli 42 huostafirman osoitteet!!YK kieltää lapsikaupan ja sos.virastoissa käydään TARJOUSKILPAILUA lapsilla ja perheillä!
Olitte hallituksessa silloin kun hyväksyitte tämänkin liiketoiminnan ,mikä onkaan selitys nyt,kun suomalaiset ovat alkaneet käyttää aivojaan laajemminkin?Lastensuojelun tunkio on medialta peitetty koska poliitikot eivät ,ministereitä myöten kestäisi sitä häpeää ,millaista sen todellisuus suomessakin on.
Ikä-ihmisten kohdalla se taas on oiva vaaliväline jok ataas kerran kaivettiin esiin.BISNEKSET ovat joka ikäistä ihmistä koskettavia,AIVAN SAMALLA KAAVALLA!
Ilmoita asiaton viesti
Pitää elää aikamoisessa kuplassa kirjoittaakseen tuollaisen otsikon.
Henry
Ilmoita asiaton viesti
Hei
Kyllä kunta on vastuussa ja kuten aina ongelmatilanteissa kunta on joutunut jopa yhden yön yli ottamaan toimintoja omaan hoitoonsa, kun ykrityinen ei toimi, menee konkurssiin, lopettaa sopimuksen ym. Tilanne on kunnille haastava ja aiemmin kun voitontavoittelua on ollut vähemmän esim yhdistysten ja säätiöiden tarjoamana on kuntien valvonta ollut helpompaa, kun on vuonot luotaa että sopimuksista pidetään kiinni. Nyt linja tuntuu olevan että jo lähtökohtaisesti lipsutaan sopimuksista ja lähes päivittäiseeen valvontaan ei ole resusoitu riittävästi.
Kiitos vinkistä olen käynyt tutustumassa kunnan järjestämän kotihoidon arkeen yhden vuoron aikana ja nähnyt läheisten luona käyviä arvostan heidän työtään todella paljon
Samaa mieltä että eettisesti kieroin bisnes on lastensuojelu, jossa voi tulla tilanne että on parempi bisnekselle jos lapsi tai nuori pysyy laitoksessa. Mutta lastensuojelussa on myös pitkään ja hyvin vastuullisesti kunnan kanssa yhteistyössä toimivia, joten yleistäminen kaikkiin ei toimi
Hankintaosaamisessa kuntahankinnat voivat olla apuna ja tämän käyttäminen Onnin lisääntynyt erityisesti palveluiden ostoja tehtäessä. Jos jossakin kohdin siirrytään suurempiin kokonaisuuksiin paranee osaaminen
T. Sirpa
Ilmoita asiaton viesti